Använder du rätt färg?

Att välja en färg som symboliserar det man vill förmedla kan göra mycket för ditt varumärke.

När du väljer färger till din design är det bra att använda färger med rätt syfte. Använd färger som är lämpliga för din målgrupp och den övergripande känsla som du vill att dina kunder ska uppleva när de läser kommunikation från ditt företag, t.ex. ett Välkomstblad. Folk håller ofta inte med varandra om vissa färgers betydelse och vilka färger formgivare ska använda för att påkalla en viss känsla. Det råder dock inget tvivel om att konsumenter har känslomässiga reaktioner på färger och att logotypen är mer effektiv än varumärkesnamnet vid visuell kommunikation. Det beror på människans förmåga att uppfatta bilder snabbare än ord.

Blått uppfattas som trovärdigt, pålitligt, ansvarsfullt och säkert. Många banker använder blått av denna anledning. Färgen är starkt förknippad med himmel och hav, lugn och stillhet och är universellt omtyckt. Rött aktiverar hypofysen i hjärnan, ökar din puls och får dig att andas snabbare. Denna invärtes respons gör rött till en aggressiv, energisk, provocerande och uppseendeväckande färg. Av nämnda skäl använder många röda färger för att signalera extrapris och bra erbjudanden.

Grönt andas hälsa, friskhet och lugn. Innebörden varierar dock med dess många nyanser. Djupare grönt förknippas med rikedom eller prestige, medan ljusgrönt är lugnande. Gult förknippas ofta med solen och kommunicerar därför optimism, positivism, ljus och värme. Vissa nyanser motiverar och stimulerar till kreativt tänkande och energi. Ögat ser ljust gult innan någon annan färg, vilket gör den till en bra färg om man vill bli sedd.

Lila är en färg som gillas av kreativa typer. Med sin blandning av passionerat rött och lugnt blått andas den mystik, raffinering, andlighet och kunglighet. Lavendel väcker nostalgi och sentimentalitet. Budskapet i rosa varierar beroende på intensiteten. Starkt rosa förmedlar energi, ungdomlighet, skojfriskhet och spänning. Den används ofta för billiga eller trendiga produkter för kvinnor och flickor. Ljusrosa förmedlar en känsla av romantik. Med dramatiken från rött och optimismen av gult, ses orange som sällskaplig och ofta barnslig.

Forskning visar att ljusare nyanser går hem om man verkar på en exklusiv marknad. Persikotoner fungerar bra inom sjukvård, i restaurangbranschen och hos skönhetssalonger. Brun, denna jordnära färg, förmedlar enkelhet, hållbarhet och stabilitet men den kan även framkalla en negativ respons från konsumenter som relaterar till den som smutsig. Vissa nyanser av brunt, som terrakotta, kan förmedla en exklusiv look.

Ur ett funktionellt perspektiv tenderar bruna färger att dölja smuts, vilket gör det till ett logiskt val för vissa transport- och industriföretag. Vill du signalera allvar, djärvhet, kraft och dramatik ska du använda svart. Svart fungerar bra för dyra produkter, men kan också göra att en produkt ser tung ut. Sist men inte minst har vi vitt som utstrålar enkelhet, äkthet och renhet. Den bidrar också ofta till att göra design mer lättläst. Det mänskliga ögat ser vitt som en perfekt färg, så den fångar omedelbart ögats uppmärksamhet i t.ex. skyltar. Vitt används ofta med spädbarns- och hälsorelaterade produkter. Använd mycket vitt runt om text och bild för att skapa ”whitespace” och få din design att andas.

Källor: Har du valt rätt färg? En kvantitativ uppsats om hur logotypens färg påverkar varumärket, Andersson, Björkroth, Trosell, 2016. A Look into Color Theory in Web Design, Noack 2010, sixrevisions.com. Color Branding: The Meanings Behind Colors, Gunelius 2008, everyjoe.com. Färgsymbolik, Wikipedia.