Den enkla vägen att skaffa nya kunder

Är du intresserad av ett enkelt sätt att skaffa nya kunder? Då är direktmarknadsföring något för dig!

Direktmarknadsföring (DM) är en metod som handlar om att skaffa, behålla, utveckla och återvinna kunder. Det är viktigt att kunden alltid ska ha möjlighet att svara på budskapet antingen genom ett besök, köpa direkt, få mer information via hemsida eller telefon eller på annat vis ta kontakt. När man arbetar med DM gäller det också att mäta utfallet för att bedöma resultatet av kampanjen och kartlägga kundernas beteenden. Direktmarknadsföring handlar om att skaffa kunskap om kunderna och utnyttja denna kunskap för att sälja mer till både nya och befintliga kunder. Vad kan du göra för att säkerställa ett bra resultat med din direktmarknadsföring.

Målgruppen nyinflyttade

Denna målgrupp definierar vi som nya i kommunen. De har flyttat tillräckligt långt för att behöva allt från en ny frisör till ett nytt gym och en ny matbutik. Därför är de nyinflyttade en extra mottaglig skara och extra öppna för förändringar.

Bra erbjudande

Det handlar sällan om vad du säljer, att du har låga priser eller har den bästa servicen. Däremot är ett bra erbjudande, det där lilla extra som kunden tjänar på att välja just dig, ett unikt och personligt erbjudande som är för bra för att inte utnyttjas. Genom att besöka dig med kupongen i hand eller använda en kod på din hemsida förväntar sig kunden ett bra erbjudande. Det ska skilja sig från dina övriga erbjudanden och vara attraktivt. Ju fler kunder som kommer in i din butik, desto högre merförsäljning skapas. Man kan t.ex. ge bort ett kaffepaket och samtidigt villkora på en annan kupong att vid nästa köp för över 500 kr får du 100 kr rabatt. Då har kunden besökt dig två gånger och inte sällan handlat för flera hundra kronor även vid första tillfället när man ändå var i affären. Samtidigt har kunden lärt sig att hitta och känna sig hemmastadd hos er.

Mätbarhet och exakthet

Att göra kampanjen mätbar underlättar för dig när du ska utvärdera genomslaget. Detta gynnar samtidigt kunden som upplever en viss tidspress, att man borde ”passa på”. Med ett slutdatum ställer man mer eller mindre ultimatumet; kom till oss innan detta datum annars missar du ditt fina erbjudande. Det är också viktigt att inte sätta slutdatumet för långt fram i tiden så kupongen glöms bort. Vi erbjuder regelbundna omtryck för att ha möjligheten att hålla slutdatum med optimal längd. Hos oss betalar du för exakt det antal välkomstbrev vi skickar ut och efteråt går det att jämföra antalet mottagare med de som löst in sina erbjudanden och utvärdera utfallet om du använt slutdatum, en speciell kod eller annat sätt att skilja kampanjen från dina övriga. Kostnaderna blir lättöverskådliga och förutsägbara och med regelbundet medverkande blir det enkelt att förutse svarsfrekvensen utifrån statistiken som byggs upp.

Ta hjälp

Varje gång en kund får ett utskick av dig skickar du en del av ditt företag som smakprov på vem du är och vad din produkt eller tjänst innebär. För dig är det bara en kampanj av flera men för mottagaren kanske det är den enda delen av ditt företag som kunden kommer i kontakt med. Ta hjälp av oss med lång erfarenhet inom direktmarknadsföring och direktreklam. Vi vet hur man bäst utformar layout och erbjudanden för att de ska vara lätta att ta till sig och ge det bästa utfallet. Och vi följer gärna upp för att anpassa erbjudandet till nya önskemål om behov uppstår.

Enkelt

Det behöver inte vara krångligt med marknadsföring. Med en mottaglig målgrupp, ett vässat erbjudande och en noggrann uppföljning har du ett enkelt sätt att få nya kunder.

Lycka till!

Källa: Företagarna.se, Expowera.se